Viking Line valitsi Maresanin

Matkustajavarustamo Viking Line Oyj Helsingin linjan laivojen merihenkilöstön työterveyshuolto siirtyi Maresanin hoidettavaksi.

Viking Linen varustamon merihenkilöstöpäällikön Lena Marcuksen mukaan yhteistyö on lähtenyt liikkeelle aikataulussa ja sujunut hyvin. Uuden työterveyshuollon palveluntuottajan ”sisäänajo” on onnistuttava hyvin, jotta merenkulkijat oppivat luottamaan uusiin terveydenhuollon ammattihenkilöihin ja kokevat palvelun hyväksi.
– Alusta lähtien käytännön toimiin tulivat mukaan mm. laivasairaanhoitajat, jotka tuntevat laivan henkilöstön ja olosuhteet työnteolle. Lisäksi Maresanin työterveyshoitaja on tehnyt useita laivakäyntejä yhdessä varustamon henkilöstöhallinnon edustajien kanssa, Marcus kertoo yhteistyön alkuvaiheista.

Maresanin palvelumalli, joka perustuu vahvasti Osaavan keskuksen keskeiseen rooliin arvioitaessa terveydenhoidon tarvetta ja digitaalisuuteen, on uudenlainen terveyshuollon alalla. Osaavassa keskuksessa yhteydenottoihin vastaavat työterveyshuollon ammattilaiset. He neuvovat ja ohjaavat eteenpäin hoitotoimenpiteisiin, tulivatpa yhteydenotot mistä syystä tai mistä päin tahansa. Asiakas saa yhteyden omaan lääkäriinsä tai työterveydenhoitajaansa siis vaikka kotoa ja mobiilisti. Osaavan keskuksen ammattilaiset toimivat myös laivan sairaanhoidosta vastaavan tukena. Tähän malliin Viking Linen johto uskoo.
– Merenkulkijat asuvat useilla eri paikkakunnilla ja tämän palvelumallin kautta voimme tarjota työterveyshuollon palveluja ja yhteyden tutulle terveydenhuollon ammattilaiselle myös kotipaikkakunnalle digitaalisesti. Uskomme, että Maresan on siihen juuri oikea kumppani. Toivottavasti myös muut varustamot valitsevat Maresanin. Siten saamme alan kesken vertailuja ja voimme yhdessä kehittää meidän alallemme Suomessa parhaan ja vaikuttavamman työterveyshuollon. Siitä hyötyvät kaikki, ala, merenkulkijat ja varustamot.

Merihenkilöstöpäällikkö Lena Marcus on tyytyväinen varustamon valintaan.
– Meitä palvelee ammattitaitoinen ja palvelualtis Maresanin terveydenhuollon ammattilaisjoukko, joka tekee parhaansa asiakkaidensa eteen. Se näkyy arjen työssä, kiittelee Lena Marcus.

Lyhennetty alkuperäisestä tekstistä / Merimieseläkekassan Albatrossi-lehti 4/2018 / Teksti Marina Paulaharju