Merenkulkijoille työterveyspalveluja tarjoava Maresan osaksi Mehiläistä

Mehiläinen ja merenkulkijoiden työterveyshuoltoa tarjoava Maresan ovat allekirjoittaneet
liiketoimintakaupan, jonka myötä Maresan siirtyy osaksi Mehiläistä 1.1.2020 alkaen. Kaupalla ei ole
vaikutuksia asiakassopimuksiin ja henkilökunta siirtyy Mehiläiseen ns. vanhoina työntekijöinä.


Maresan Oy perustettiin vuonna 2017, mutta yrityksen taustalla on vuosikymmenten kokemus
merenkulkijoiden työterveyshuollosta. Yrityksen tarkoituksena on tuottaa palveluja merkittävälle osalle
suomalaista merenkulkua sekä toimia aktiivisesti merenkulkijoiden työkyvyn ylläpitämisessä. Yritys toimii
Helsingissä ja Turussa sekä osaavan keskuksen kautta koko maassa.


– Mehiläisellä on ollut jo entuudestaan vahva asema merenkulkijoiden työterveyspalvelutuottajana. Kauppa
vahvistaa asemaamme entisestään ja mahdollistaa palvelukehitystä merenkulkijoiden työterveyskonseptin
ympärillä, toteaa Mehiläisen liiketoimintajohtaja
Anssi Hartiala.


– Maresanin avulla kehitetty yhteistyö merenkulkijoiden työterveyshuollon ja työhyvinvointitoiminnan
kesken osoitti toimivuutensa. Mehiläisen resurssien ja digitaalisten palvelujen avulla tätä yhteistyötä on
mahdollisuus levittää laajemmin koko merenkulkuun, toteaa Maresanin hallituksen puheenjohtaja
Kari
Välimäki
.


Maresanin uraauurtavalla toiminnalla on pureuduttu työterveyshuollon vaikuttavuuteen sekä pyritty
ennaltaehkäisemään työkykyyn vaikuttavia riskitekijöitä. Tavoitteena on huolehtia varustamoiden
henkilöstön kokonaisvaltaisesta terveydentilasta.


– Merialan työolosuhteiden ja terveydellisten vaatimusten tunteminen sekä varustamon yhteistyötarpeiden
tunnistaminen on lähtökohta työkykyä edistävälle palvelulle. Rakennamme valtakunnallisesti nyt entistä
yhtenäisempää toimintamallia siitä, mikä on vaikuttavaa merimiesterveydenhuoltoa, sanoo vastaava
työterveyslääkäri
Minna Talvio Mehiläisestä.


Palveluiden saatavuus paranee


Mehiläinen tuo Maresanin asiakkaille mukanaan entistä paremman palveluiden saatavuuden. Mehiläisen
toimipiste löytyy lähes kaikista rannikkokaupungeista. Asiakkaita palvelevat osaavat
merimiesterveydenhuollon ammattilaiset.


– Asiointia fyysisillä vastaanotoilla täydentävät Mehiläisen etäpalvelut niin Digiklinikalla kuin jatkossa myös
videovastaanotolla. Asiointia helpottaa myös OmaMehiläinen-sovellus, josta omat terveystiedot – muun
muassa laboratoriotulokset ja röntgenkuvat – pääsee tarkistamaan kätevästi missä ja milloin vain.
OmaMehiläisessä asiakkaiden käytössä ovat myös digitaaliset valmennusohjelmat elintapamuutosten
tueksi, toteaa Mehiläisen Hartiala lopuksi.


Lisätietoja:
– Mehiläinen Oy, liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala (p. 040 589 9604, anssi.hartiala@mehilainen.fi)
– Mehiläinen Oy, vastaava työterveyslääkäri Minna Talvio (p. 040 7271620, minna.talvio@mehilainen.fi)

– Maresan Oy, hallituksen puheenjohtaja Kari Välimäki (p. 050 559 9177, kari.valimaki@merimieselakekassa.fi)

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa,
joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille.
Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440
toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Lehdistötiedote 13.12.2019